Wat heb ik nu eigenlijk gedaan deze week?
Herken je dat gevoel?
Je week vliegt voorbij, wat je ook doet, hoeveel je ook doet, je to-do lijst concludeert dat het alleen maar langer is geworden…
Zo frustrerend.
Daarom probeer ik zo efficiënt en bewust mogelijk met mijn tijd om te gaan. Om deze frustraties te vermijden.
Ik ben een mega fan van handige tools die je helpen om je on track te houden.
Dit zijn mijn 3 favoriete productiviteit tools:
1.Trello
Eens je SMART doelen hebt gesteld, raad ik mijn klanten altijd aan om deze stap voor stap uit te werken in Trello.
Het is een projectmanagement tool waarbij je met een soort van prikbord werkt. Binnen elk bord kan je aparte kolommen aanmaken zoals: ”To-do”, “afgewerkt/klaar”, “maandag”, “dinsdag”,…
Je kan heel gemakkelijk taken verslepen van de ene kolom naar de anderen. Het is heel visueel, werkt eenvoudig en prettig. Je behoudt een ijzersterke focus hierdoor. Je kunt trouwens ook de borden met anderen delen. Handig voor als je samenwerkt met bijvoorbeeld een virtual assistant.
Er is een gratis versie en een betaalde. Je kan het (online) via webversie of via de app op je smartphone gebruiken.
2. Toggl
Dit is een online timer waarmee je bijhoudt hoe lang je over alles doet. Ook wel time tracking genoemd. Telkens wanneer ik aan een nieuwe taak begin, zet ik de timer opnieuw aan. Zo kan ik aan het einde van de dag (en week) zien hoe lang ik over alles heb gedaan. Wat ik hier fijn aan vind, is dat ik steeds een beter beeld krijg van hoe lang ik over een taak doe. Je kan ook gebruik maken van het reports gedeelte. Zo kan je een overzicht uitdraaien van de tijd en taakverdeling van jezelf (en je team). Met deze visuele weergave kan je in een oogopslag zien hoe de verdeling van werkzaamheden is onder klanten, welke projecten veel tijd kosten en waar je eventueel nog winst zou kunnen behalen. Daarnaast zijn er integraties mogelijk met verschillende andere tools.
Ik had vroeger de neiging om mezelf te overschatten en tijd die dingen kosten te onderschatten. Daardoor had ik niet altijd een realistisch beeld en was ik vaak teleurgesteld als ik niet gedaan kreeg wat ik eigenlijk wilde.
3. Hootsuite
Social media is voor veel ondernemers tegenwoordig een ‘must’. Alleen kan het posten van content en bijhouden van de verschillende kanalen veel tijd in beslag nemen. Met hootsuite automatiseer je gemakkelijk al je social updates. Je kan instellen wanneer en om hoe laat je welke post op welk kanaal wil plaatsen. Daarnaast heeft Hootsuite ook een app voor op je smartphone, zodat je jouw posts ook onderweg kunt regelen.
Probeer deze tool tips eens uit en kijk welke goed voor jou werkt!
Automatiseringen
Eens dat de de basis van je bedrijf goed staat, kijk dan wat je kan automatiseren; Alles wat elke maand blijft terugkomen (zoals facturatie bijvoorbeeld), dat moet zo automatisch mogelijk gaan. Daar moet je niet telkens over na hoeven denken, want dat doe je als ondernemer al heel veel.
Wist je trouwens dat ik een gratis masterclass geef waarin ik tips met je deel over hoe je grip in je bedrijf kunt creëren zonder chaos in je hoofd?
Als je graag nog efficiënter en productief aan de slag wil gaan en alles uit je kostbare tijd wil halen, doe dan zeker mee!
Geen dagen die aan je voorbij gaan, maar een juiste focus met rust in je hoofd.
Wil je graag meedoen?
<< Klik dan hier en schrijf je snel in >>
Liefs,
Sarah